Interim Management kunt u inzetten in uiteenlopende rollen, processen en expertisegebieden op operationeel, tactisch en strategisch niveau. In de meeste gevallen zullen opdrachten een combinatie van deze rollen, processen en expertisegebieden vereisen.
Expertise en overbruggingsmanagement
De interim manager is hierbij gericht op de continuïteit en het tijdelijk waarnemen of uitvoeren van verantwoordelijkheden op functionele gebieden. Hierbij staat de specifieke vakdeskundigheid van de Interim Manager centraal.
Verander- en crisis management
De interim manager is gericht op het verbeteren en/of vernieuwen van processen en/of organisaties. Dat kunnen ook organisatieonderdelen zijn. In dit expertisegebied is de interim manager ervaren op het gebied van unieke processen zoals fusies, overnames, business development, ERP, proces herontwerp, sourcing, business informatieplanning, HRM ontwikkeling. Aan de interim manager op dit gebied worden vaak hoge eisen gesteld als het gaat om communicatieve vaardigheden, bestuurlijk inzicht, organisatiesensitiviteit en leiderschapskwaliteiten.
Programma management
De interim manager is gericht op het initiëren, realiseren en afronden van een programma. In het programmaplan worden afspraken vastgelegd over de te leveren producten of diensten. Belangrijk verschil tussen een programma met een project is de strategische component. Indien deze ontbreekt is eerder sprake van een “multi-project”. De Interim Manager geeft leiding aan het totale programma. Dit kan zowel in situaties van overbruggings-, verander- als crisismanagement plaatsvinden.
Project Management
Gericht op het initiëren, realiseren en afronden van een project. De interim manager geeft leiding aan het totale project of aan een projectteam. Dit kan zowel in situaties van overbruggings-, verander- als crisismanagement plaatsvinden.
|